A prospektusok, mint a vállalkozások és cégek népszerű marketingeszközei, számos formában és stílusban léteznek. Azonban kevésbé ismert tény, hogy a prospektusok készítése egy összetett folyamat, amelynek költségeit számos tényező befolyásolja. Ebben a cikkben részletesen áttekintjük, hogy a prospektus árak miért változók, és milyen nyomdai eljárásokkal lehet őket hatékonyan előállítani.

A prospektus árak befolyásoló tényezői

A prospektusok ár számos tényező hatására változhat és fontos megérteni, hogy az árképzés során ezek a tényezők összefonódnak. Az általános gazdasági helyzet is természetesen hatással van, hiszen a papír beszerzési árai és a munkabérek is közrejátszanak, azonban jelen cikkünkben a gyártás során jellemző tényezőket vesszük csak sorra:

Méret és oldalszám: Az első tényező, ami az árajánlat készítésénél is szóba kerül. Természetesen minél nagyobb a méret, annál nagyobb a termék ára. Informatív prospektusok esetében a szöveges tartalom akár több oldalt is kitölthet a grafikákkal/illusztrációkkal, ezért gyakran több oldalas anyag készül. Ebben az esetben a tömbösítés kivitele is hatással van a prospektus készítés árak alakulására. Leggyakrabban az irkatűzés jön szóba, ez a legolcsóbb és legegyszerűbb eljárás, ha a prospektus mérete indokolja a tömbösítést.
Másik megoldás lehet a hajtás, amire számos különféle standard megoldás létezik. Legnépszerűbb a C-hajtás, az oltár hajtás és a leporelló hajtás.

prospektus árak

Kötészet: A fent említett tömbösítési eljárások természetesen a prospektus ár alakulását is befolyásolják. A legalacsonyabb árat a hajtás eredményezi, részben azért is, mert ebben az esetben a felhasznált papír mennyisége is kisebb. Elegánsabb, már-már könyvszerű terméket eredményez a ragasztókötés. Ez a kivitel a nagyobb terjedelmű (40-50 oldal felett) anyagok esetében használható, illetve, ha a választott papírvastagság indokolja. Kisebb oldalszám (kb. 10-30 oldal) esetében az irkatűzött kivitel használata célszerű. Az irkatűzésnél fontos kiemelni, hogy csak bizonyos oldalszámok esetében használható, az teljes terjedelem oldalszámának mindenképp 4-gyel oszthatónak kell lennie. Például A4-es méret esetében a grafikát fekvő A3-as lapokra nyomják, majd ezek hajtják félbe és tűzik össze a hajtás mentén.

Papírminőség: A használt papír minősége és vastagsága, valamint a borító anyaga jelentős hatással van az árra. A papír vastagságát az 1 m2– re vetített súlyban határozzák meg. A normál fénymásoló papír vastagsága a 80g/m2. A prospektusok gyártásához használt műnyomó papírok jellemzően ennél vastagabbak, 120g/m2-től nagyjából 200 g/m2-ig. Az ennél vastagabb papírok már inkább alkalmasak maximum 2 oldalas nyomdai termékek gyártására (névjegykártyák, üdvözlőlapok stb.). Magasabb minőségű, vastagabb papír magasabb költségeket eredményez.

Színválasztás és tintafelhasználás: A prospektusok színválasztása és a felhasznált tinta mennyisége szintén meghatározza az árat. A méret mellett a nyomat színe szintén az egyik elsődleges szempont a prospektus árak meghatározásakor. Egy színes nyomat esetében természetesen az ár jóval kedvezőbbre jön ki. Ebben az esetben a nyomat színét 1+1, vagy 1+0 paraméterrel jellemzik a nyomdák (attól függően, hogy az egy szín nyomás a termék egyik, vagy mindkét oldalára kerül). A nyomdagépek a színes nyomatokat a CMYK színtér elemeiből állítják össze, ezért a színes/színátmenetes nyomatokat 4+0, vagy 4+4 paraméterrel jellemzik. A színes és bonyolult grafikai elemek több tintát igényelnek, ezáltal növelve a költségeket.

Mennyiség: A kinyomtatott példányok száma szintén befolyásolja a prospektus ár változását. Minél nagyobb a nyomtatási mennyiség, annál olcsóbban jön ki egy darabra számolva a készítési költség.

Különleges effektek: Ha különleges effektekkel, például dombornyomással, vagy UV-lakk réteggel díszítik a prospektust, az további költségeket von maga után. A dombornyomás és fóliázás extra vizuális és tapintási élményt ad a prospektusnak. Ezek a technikák a luxus és prémium benyomás kialakítására szolgálnak.

A prospektus készítés árak a nyomdai eljárások függvényében

prospektus árak

A kiváló minőségű és hatékonyan készített prospektusok érdekében különféle nyomdai eljárásokat alkalmazhatnak. A leggyakrabban használt eljárások a következők:

Ofszet nyomtatás: Az ofszet nyomtatás a legelterjedtebb nyomdai eljárás a prospektusok készítésére. Ez a módszer lehetővé teszi nagy mennyiségű példány olcsó és gyors kinyomtatását, miközben magas minőséget biztosít. Ennél az eljárásnál a papír ívekben kerül a nyomdagépbe és a nyomatokat egy nyomólemez viszi fel a papírra. A folyamat végén az íveket méretre vágják.

Digitális nyomtatás: Kisebb példányszám esetén a digitális nyomtatás lehet gazdaságosabb és gyorsabb alternatíva. Ez az eljárás különösen előnyös, ha személyre szabott vagy változó tartalmú prospektusokra van szükség.

Szitanyomás: A szitanyomás a „legöregebb” eljárás a fentiek közül. Jellemzően különleges anyagok nyomtatására használják (textil, fém, üveg, fa), de természetesen papír nyomtatásra is alkalmas. Tömeggyártásban ritkán alkalmazzák már, de előfordulhat. Csak direkt színek nyomására alkalmas, színátmeneteket nem tud sokszorosítani.

A prospektusok jövője a nyomdai technológiában

A technológiai fejlődések és az innováció folyamatosan formálják a nyomdai iparág jövőjét. A 3D-nyomtatás, az interaktív nyomtatási megoldások és az ökológiai szempontokra összpontosító új nyomdai eljárások mind azt mutatják, hogy a prospektusok készítés továbbfejlődik, és újabb kreatív lehetőségekkel bővül.

A prospektusok szerepe és hatása a vállalkozások kommunikációjában jelentős. Annak érdekében, hogy ezek az eszközök hatékonyan működjenek, fontos megérteni a készítésük mögött rejlő összetett folyamatokat és az árképzésüket befolyásoló tényezőket. A változatos nyomdai eljárások segítségével a prospektusok olyan esztétikai és tartalmi élményt nyújthatnak, amelyek elengedhetetlenek a cégek sikeréhez és a versenyképességhez.